پرسش و پاسخ

سوال ۱۹۵: اگر روح ما از خدا هست پس چرا ناقص هست یعنی نیاز به تربیت دارد و کامل نیست؟

✅ پاسخ:

🔹 ابتدا باید مفهوم دمیده شدن روح را توضیح دهیم. تا مشخص شود آیا روح ما از خداست یا خیر. خداوند در تشریح مراحل آفرینش انسان، فرمودند: «ونفخت فیه من روحی فقعوا له ساجدین»(۱) کلمه «روحی» در این آیه یعنی روح خودم؛ این معنایش این نیست که خدا روح و جسم دارد بلکه منظور این است که این روح را خدا آفریده است (این آفرینش به معنای جدا شدن چیزی از خدا نیست) و منظور خدای متعال از این‌که فرمود: روح خودم؛ شرافت دادن به روح انسانی است چنان که درباره خانه کعبه فرمود: خانه من. عبارت انتهای آیه که می‌فرماید همگی برای او سجده کنید؛ تایید بر همین موضوع است که این انسان آنقدر شرافت دارد که منسوب به من است و لایق سجده کردن.

خداوند در سوره حج آیه ۲۶ خطاب به حضرت ابراهیم می‌فرماید: «و طهر بیتی للطائفین» (خانه مرا برای طواف کنندگان تطهیر نما) منظورش شرافت دادن به کعبه است نه این که خدا خانه‌ی دارد و مانند ما وارد آن خانه می‌شود. پس مفهوم دمیده شدن روح، این نیست که خداوند روح دارد و آن را درون انسان دمیده است!

این روح برای این که لایق سجده شود باید رشد کند، تربیت شود و به تکامل برسد تا آنچه درون آن بالقوه وجود دارد، بالفعل شود. روح انسان چون منسوب به خداوند است ظرفیت آن را دارد تا ویژگی های کمال را کسب کند. مهربانی خداوند، عدل، علم، بخشش و … نمونه ای از صفات کمال است که انسان می تواند با کسب از آن، آینه خداوند روی زمین باشد چنانچه هدف خلقت همین است. مانند دانه سیب که می تواند خودش به یک سیب تبدیل شود اما برای رسیدن به این کمال، باید در زمین قرارگیرد و سختی مبارزه با خاک را تحمل کند تا بتواند به یک درخت بارور تبدیل شود.

📚 پی نوشت:

۱)حجر: ۲۹

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا