مساله ولایت در راس فرائض اسلام قرار دارد/ ولایت از ابتدای رسالت وجود داشته است

ارتباط علمی اساتید با طلاب
۲۷ آبان ۱۳۹۴
قرآن
۲۷ آبان ۱۳۹۴

مساله ولایت در راس فرائض اسلام قرار دارد/ ولایت از ابتدای رسالت وجود داشته است

899762_272

مساله ولایت در راس فرائض اسلام قرار دارد/ ولایت از ابتدای رسالت وجود داشته است

 

از روایت امام باقر علیه السلام استفاده می شود که ولایت از ابتدای رسالت بوده است اما عدم اعلامش به خاطر شرایط و موانعی که در آن زمان وجود داشته، بوده است.

 

استاد حسین احمدی شاهرودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید با تبیین حدیثی از امام باقر علیه السلام ضمن اظهار تاسف از فاجعه غم بار منا، عید اکمال دین و سالروز اتمام نعمت و اعلام ولایت امیرالمومنین علیه السلام را خدمت امام زمان علیه السلام و مقام معظم رهبری تبریک گفت.

 

وی خاطرنشان کرد: مساله غدیر در تاریخ اسلام بسیار ارزشمند است و همه از عظمت این روز مهم آگاه هستند، در این روز شریف رهبری جهان اسلام مشخص گردیده است و ولی امر مسلمین بعد از پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم تعیین شده است، در عظمت این روز و آثار آن بر جامعه اسلامیِ آن روز و در تاریخ اسلام و مردم مسلمان تا این روز گذاشته است، سخن و مطالب فراوانی گفته شده است ولی به نظر می آید در این مجال کوتاه چند مورد از پیام های این روز عزیز را که از بیانات نورانی خود اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود عرض کنم.

 

استاد شاهرودی با ذکر حدیثی از امام باقر علیه السلام ابراز داشت: روایتی وجود دارد که از حیث سند اصح روایات است و به لحاظ محتوا بسیار دقیق و روزآمد است، این روایت جایگاه رفیع امامت را تبیین می کند؛ «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَهَ عَنْ زُرَارَهَ وَ الْفُضَیْلِ بْنِ یَسَارٍ وَ بُکَیْرِ بْنِ أَعْیَنَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ وَ بُرَیْدِ بْنِ مُعَاوِیَهَ وَ أَبِی الْجَارُودِ جَمِیعاً عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ رَسُولَهُ بِوَلَایَهِ عَلِیٍّ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِ- إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ فَرَضَ وَلَایَهَ أُولِی الْأَمْرِ فَلَمْ‏ یَدْرُوا مَا هِیَ‏ فَأَمَرَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص أَنْ یُفَسِّرَ لَهُمُ الْوَلَایَهَ کَمَا فَسَّرَ لَهُمُ الصَّلَاهَ وَ الزَّکَاهَ وَ الصَّوْمَ وَ الْحَجَّ فَلَمَّا أَتَاهُ ذَلِکَ مِنَ اللَّهِ ضَاقَ بِذَلِکَ صَدْرُ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ تَخَوَّفَ أَنْ یَرْتَدُّوا عَنْ دِینِهِمْ وَ أَنْ یُکَذِّبُوهُ فَضَاقَ صَدْرُهُ وَ رَاجَعَ رَبَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَیْهِ- یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ‏ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ‏ فَصَدَعَ بِأَمْرِ اللَّهِ تَعَالَى ذِکْرُهُ فَقَامَ بِوَلَایَهِ عَلِیٍّ ع یَوْمَ غَدِیرِ خُمٍّ فَنَادَى الصَّلَاهَ جَامِعَهً «۴» وَ أَمَرَ النَّاسَ أَنْ یُبَلِّغَ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ قَالَ عُمَرُ بْنُ أُذَیْنَهَ قَالُوا جَمِیعاً غَیْرَ أَبِی الْجَارُودِ وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَ کَانَتِ الْفَرِیضَهُ تَنْزِلُ بَعْدَ الْفَرِیضَهِ الْأُخْرَى وَ کَانَتِ الْوَلَایَهُ آخِرَ الْفَرَائِضِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ‏ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ‏ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع یَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَا أُنْزِلُ عَلَیْکُمْ بَعْدَ هَذِهِ فَرِیضَهً قَدْ أَکْمَلْتُ لَکُمُ الْفَرَائِضَ.»

 

وی افزود: این روایت در واقع اهمیت مساله ولایت را مشخص می کند و تاکید می کند که مساله ولایت در راس فرائض اسلام قرار دارد، همچنین از این روایت استفاده می شود که ولایت از ابتدای رسالت بوده است اما عدم اعلامش به خاطر شرایط و موانعی که در آن زمان وجود داشته، بوده است لذا پیدایش مساله ولایت همزمان با پیدایش اسلام است و می شود گفت که شیعه گری هم از همان زمان است. ولی جامعه اسلامی در این روایت معرفی شده است و همانطوری که باتفاق روایات فریقین و مورخین شیعه و سنی صراحت دارد، مومنی که در حین رکوع زکات داده حضرت امیر علیه السلام است.

 

وی افزود: پیام دیگری که می شود از این روایت استفاده کرد مساله جریان سازی غدیر است، به این معنا که جریان رسالت تنها و منحصرا در خط ولایت امامانی که از سوی خدا متعال مشخص شده اند ترسیم می شود، لذا همه مسلمین و معتقدین به اسلام باید توجه داشته باشند که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم باید اسلام را از اهل بیت علیهم السلام اخذ کنند و آنها مبین اسلام هستند.

 

استاد احمدی شاهرودی ادامه داد: مساله مهم دیگری که از این روایت استفاده می شود، بعد سیاسی است یعنی قیادت و رهبری امت بعد از رحلت رسول اکرم صلوات الله علیه و آله و سلم به دست اهل بیت علیهم السلام و جانشینان آنها که فقهای عظام و مراجع بزرگوار هستند می باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: از نکات دیگری که می توان استفاده کرد، مساله وصیت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم است که این خطبه پیامبر در واقع بیان این وصیت است، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این خطبه می فرماید، خداوند لطیف و خبیر به من خبر داده که به زودی به سوی او فرا خوانده می شوم و دعوت او را اجابت خواهم نمود، این را هم منابع اهل سنت و هم منابع شیعه بیان کرده اند، از این استفاده می شود سخنان بسیار مهمی که در اینجا گفته شده همچون وصیتی بوده که به امت خودشان فرموده اند، نکته دیگری که باز هم استفاده می شود، شهادت حضار است و این تاییدی است بر کلام نبوی و تایید ولایت از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را همه حضار تایید کرده اند، در این خطبه از مردم شهادت گرفته شده به یگانگی خدا و پیامبری پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و حقانیت بهشت وجهنم و حشر و معاد، مردم می گویند بله ما شهادت می دهیم بعد حضرت می فرمایند حالا که شما شهادت دادید، پس خدا مولای من و من مولای مومنین و هرکس که من مولای او هستم علی مولای او است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *